lördag 16 januari 2016

Att försöka frysa tiden

Det räcker inte med att jag i grund och botten
är en långsamtgående varelse
ibland är jag extra seg
stillastående
och den som promenerar med mig 
får stå ut med att jag måste pausa
för att jag fått syn på något som tilltalar mig
det finns så mycket som gör mig svag
den här morgonen till exempel
jag vaknar för tidigt egentligen
är långt ifrån så utsövd som jag vill vara
men jag ska köra min kära sambo till stan

Jag vaknar och drar upp rullgardninen
och där blir jag kvar
isblommorna på fönstret
det gamla, det slitna, det frusna, det kristallklara
det nakna syrenträdet utanför
jag måste dokumentera det
jag måste ta in allithop i mina sinnen
jag vill spara, förvara, bevara
och så är det mest hela tiden med mig
En trappa ner den här morgonen
drabbas jag av ljuset från gården
det frusna fönstret i vår ytterdörr
gårdshunden som vaktar oss
och utanför fortsätter det...
det tar tid för mig att göra det som jag kanske borde...













Stormvinden vet ofta när det är på gång
innan jag ens börjar famla efter mobilen
för att jag ser något som jag vill försöka fånga
och allt annat får pausa en stund
och varje gång säger hon "I love you"
och förstärker det ofta med "jag menar det"
när jag med mina ögon ber om ursäkt för att jag bara måste
jag måste ta en bild
hon vet att jag bara måste
för mig är varje enskilt ögonblick så viktigt
och många gånger
för mig
så outsägligt obeskrivligt vackert
jag kan inte förklara det 
jag vill bara spara det
tillsammans med allt runt omkring
där jag är just nu
känslan
relationen
allt samlat i just den där isblomman på det gamla fönstret

Det har nog alltid varit så 
med mig
jag vill fånga med ord
med bild
jag vill spara, förvara, bevara
för mig blir det en förlänging av nuet
jag kan ta mig tillbaka
återuppleva
minnas vilken känsla jag var i då
och jämföra med nu
se förändring
på det bästa sättet
jag dokumenterar och försöker se resan lite utifrån
för att förstå

Jag kan inte måla
jag kan inte skapa musik
två sorger
för ett av de starkaste redskapen i betraktandet 
är just musik

I går lyssnade på jag Stina Nordenstam
"everyone else in the world
would love me by now
would love me from day one
but not you"
Jag kände hur det började krypa av obehag innanför skinnet
kunde inte riktigt stå stilla
NÄR lyssnade jag på den?
Vad är det för minnen som väcks?
Jag brukar inte ha svårt att komma ihåg
soundtrack sitter stenhårt
men jag förstod att det här var något jag inte sparat förvarat bevarat
i något välbesökt rum
och då föll även de bitarna på plats
och jag hör ett citat från samma dag i mitt huvud:
"Jag tror inte att någon sätter sig på dig"
apropå om jag är en mes eller inte
och även om det inte är sant
människor sätter sig fortfarande på mig
men jag bjuder ett visst motstånd
ibland känner jag mig till och med stark
Nordenstam påminde mig om hur många steg jag tagit
från minnet av "Everyone else in the world"

Jag vet att jag är som stråkbestruken cello
ständigt på gränsen att brista 
och jag tycker det är lika fint som jobbigt
men jag accepterar och tillåter mig vara precis som jag är
den som låter sig fångas av ögonblicken
som måste pausa allt annat för att försjunka
på obestämd tid
medan kaffet och brödskivorna i rosten kallnar
och den som lever med mig 
får nog helt enkelt stå ut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar