lördag 23 maj 2015

Kär och ännu mer galen

Jag har varit under granskning
och det finns frågetecken 
precis som hos de flesta andra
men jag klarar mig
hyfsat
jag lär mig leva med min högsensitivitet och min fobiska läggning
det är inget som kommer att försvinna
det är jag

Precis som alla andra
(eller kanske inte riktigt som alla andra)
så har jag mina egenheter
Jag har de tråkiga
de som gör mig rädd och begränsar mig
dessa slåss jag med dagligen
och till skillnad från tidigare
så vinner jag 
nästan varje dag

Sen har jag de som bara är galna
där jag inte vet om jag vinner eller förlorar 
för jag vet inte vad som är rätt eller möjligtvis fel
det är dåligt med kontroll 
när det kommer till känsloimpulser
när jag bara känner
när jag bara måste

Jag berättar inte om allt jag gör
det skulle bara göra människor oroliga
och saker skulle nog te sig mer uppenbara för mig själv
om jag uttalade dem högt
jag är inte klok
men vem fan är det när man blir helt vansinnigt kär?
Att jag kan uppfattas som ordentlig
beror endast på många års träning
i konsten att hålla tyst

Jag är ganska säker på att det krävs en viss nivå av galenskap
för att kunna leva med mig
av flera skäl
det krävs för att förstå mig
och ärligt talat
det krävs för att mig
på riktigt

Apropå filmer jag sett om och om igen
Benny & Joon
är en av de allra finaste
Min specifika sammansättning av egenskaper
kanske matchar någon annans specifika sammansättning
helt perfekt


I would walk five hundred miles 
and I would walk five hundred more
just to be the man who walked a thousand miles
to fall down at your door

Avståndet mellan mig och Stormvinden
gör mig galen
och det 
tillsammans med den redan inneboende galenskapen
kan bli smått omöjligt att kontrollera

Fyra veckors väntan 
- nu är jag halvvägs -
men fyra veckors väntan 
ger mig idéer som skulle kunna klassas som helt idiotiska 
och eventuellt även olagliga

Så... för att undvika konsekvenser
ger jag mig själv vardagliga uppgifter i dag

Diska
Tvätta
Damma
Dammsuga
Och hänga upp hallspegeln 
så inte lilla loppan välter den över sig själv nästa vecka

Konsekvenstänk, Prinsen
visst, ordet "tänk" ingår där, men försök....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar