söndag 3 maj 2015

Grädde, inte mellanmjölk

I går kväll gick jag och lyssnade på Sofia Karlsson
tillsammans med Göteborgs symfoniker
Jag tror det var femte gången jag såg henne
och jag brukar gå ensam
vissa saker är svåra att dela
Hon tackade för att vi kom
och sa att det är ett statement att gå ut
att gå på konsert en lördagkväll i stället för att sitta hemma och älta

Älta är verkligen meningslöst
Musik är raka motsatsen

Kvällen till ära hade hon hyrt en frack
mannen som stod i frackbutiken hade tittat frågande när hon kom in
"Ja, jag skulle vilja hyra en frack", sa hon självklart
Mannen dröjde ett tag, men sa sen:
"Ursäkta, men det har inte varit en kvinna här på fyra år!"
Efter en stunds generat plockande med knapparna i västen

sa han glatt: "Det här var också det roligaste som hänt på fyra år!"
Man fick egentligen inte fota men de kunde ju försöka hindra mig ;-)















Hon kändes ovanligt lekfull, harmonisk och lycklig den här kvällen
och det passade min sinnesstämning perfekt

Hon gav ett råd
jag älskar när mina sångfåglar ger råd
Den här gången handlade det om att inte tveka
som hon själv gör i bland
Hon spände överarmarna och sa: 
"Gå hela vägen in!
Tveka inte! Kör!
Grädde!! Inte mellanmjölk!!"

Jag tror jag log hela kvällen
utom vid absolut sista numret
efter stående ovationer från publiken
då blev det lite för känslosamt
för den här prinsen
där stod hon 
barfota
och sjöng "Moesta et Errabunda"
och jag fick svälja hårt 
och jag såg att jag inte var ensam om det
Det finns ingen bra version av den på tuben
så jag bjuder på något som jag ännu inte hört live
men som är en helt underbar kärleksförklaring
"Stanna kvar"



Långhelgen är snart slut
jag har sovit och vilat massor
och i morgon väntas regn i Göteborg
personligen väntar jag på en stormvind
som sveper in vid lunchtid
hastigt
men så väldigt varmt välkommen












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar