onsdag 22 april 2015

"Lev och ha roligt"

Session med sjukgymnasten/coachen/terapeuten/bollplanket i dag
hon som har följt mig till och från sedan 2007
hon började med att fråga hur det har gått sedan sist
och jag sa som det var
att det har gått ganska skitdåligt
jag har i själva verket inte gjort någonting av det jag borde ha gjort
och hon fick veta varför

Jag gav henne ännu ett kapitel ur min röriga bok
och jag fick ett tillbaka av henne
hon ber om ursäkt i bland när hon anförtror mig saker
och säger att hon ser mig lite mer som en god vän
än en patient...
Det visade sig i dag att vi inte är så olika som vi ser ut
Vi har väldigt olika energinivåer
men hon har varit lika känslostyrd som jag 
och jag förstår
att hon förstår
och varför hon som har 20 års försprång
alltid tycks veta exakt vad hon ska säga till mig
hon har varit precis som jag...

Vi ses för att hålla koll på min fysiska hälsa framför allt
men den pratar vi allt mindre om
och i dag blev det raskt avklarat i sista minuten
"och så tar du tag i dina promenader igen och din träning!"
Jajemän, säger jag
men vi får väl se hur det blir
hur livet ser ut om sex veckor igen

Hon vet att jag gör som minst när jag mår som sämst
och sedan vi sågs för sex veckor sen
har jag verkligen inte mått bra alls
Men hon sa att när jag sjunker i dag
så är det inte lika djupt
som om jag har höjt min bottennivå
och det är nog sant
jag har också väldigt mycket hjälp
av de som alltid finns där för att hålla mig uppe
och det är ingen större hemlighet
att en weekend i Malmö kan göra underverk ;-)

Midjemåttet hade i alla fall krympt med 2 cm
och det är nog en kombination av mycket fuldans
och det faktum att jag verkligen inte kan minnas när jag lagade mat senast
Hon frågade om vi skulle kolla mitt blodtryck
jag sa bestämt att nej det ska vi verkligen inte
för jag är för jävla hispig just nu och skulle förmodligen bli inlagd
och hon som precis fått senaste nytt från mig
förstod att nej... vi struntar i det i dag ;-)

Hennes visdomsord i dag var väldigt enkla
Hon sa till mig att leva och att ha roligt
att passa på
det är lite som den klassiska repliken ur "Den bästa sommaren"
man vet aldrig när det blir roligt nästa gång...
Och nu har jag pratat med flera kloka människor 
som jag har stort förtroende för
och de tycker precis som jag 
jag ska inte sitta hemma på min dammiga kammare
och grubbla och fundera och älta och låta livet passera 
så jag struntar i det
det är så mycket jag kan strunta i 
och det 
är nog det jag gillar mest med att ha blivit så här jäkla gammal





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar