lördag 28 mars 2015

Skolkdag med superhjältevännen

"Varför måste du krångla till allting så?"
frågar lilla mamma i telefon
efter att hon på fullaste allvar frågat mig hur jag mår
och jag inte vågat göra annat än att svara...

Stackars mamma, hon har i mig fått en Emil
som borde sitta och tälja trägubbar någonstans
och tänka över sina hyss
och vanvettsaffärer
och själv kan hon skriva i den blå skrivboken
att egentligen finns det inget ont i ungen
men det blir bara så väldigt fel ändå

Kära mamma... 
jag gör inte samma misstag två gånger...
jag gör dem fem, sex gånger för att vara helt säker!

Fredag...
En fördel med att jobba på skola
är att jag fortfarande kan skolka
och det gör jag
och det känns lika bra nu som då
om inte bättre

Tankar kärlek hela dagen hos superhjältemamman
och den ljuvliga lilla bebisen
jag är som bekant ingen barnmänniska
men jag tycker verkligen jättemycket om bebisar...
och den här är inget undantag :-)

Superhjältevännen och jag har hängt i hop i över 20 år
och det är skönt att det finns något som alltid är sig likt
i en verklighet där allt kan förändras väldigt snabbt
Hon och jag är alltid på samma plats med varandra
Vi möttes på en folkhögskola
där utbildningen inte gjorde oss ett dugg rikare
men när vi pratar om det där året
förstår vi hur viktigt det var för oss
relationerna som skapades där har format resten av våra liv
och jag vågar inte tänka på hur mitt liv hade blivit
om jag inte hade hamnat just där

Hon och jag blir aldrig äldre
förmodligen inte ett dugg klokare
och våra drömmar 
förblir nog bara drömmar
men en dag ska vi fräsa runt på varsin vespa i Italien
och ha våra drömbrudar på bönpallen
och bara bete oss

Kommer hem sent 
bra känsla i kroppen
låser upp dörren 
och hittar inte ett
utan två fina vykort på dörrmattan
från en vän som skriver att jag är värd det bästa
och att det kommer
jag hoppas innerligt att hon har rätt
det har hon haft förr
jag har ingen aning om vad det bästa skulle vara
men jag hoppas verkligen att jag får veta det en dag

Jag har i alla fall de allra bästa omkring mig 
trots att jag är fullkomligt hopplös 
och aldrig följer några kloka råd
vad jag gjort för att förtjäna detta vet jag inte
men kanske står det något om det i den blå skrivboken
det är egentligen inget ont i den här människan
hon har bara en särdeles förmåga att inte lyckas så himla bra
och trots att hon inte är särskilt smart
eller just därför
så måste vi ge henne all kärlek vi kan














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar