söndag 1 mars 2015

Regndans

Att promenera på kvällarna har sina fördelar
att promenera på kvällarna när det regnar har ännu fler
risken att möta någon minimeras
i kväll var det svårt att gå långsamt
jag vet inte varför

Byn jag bor i lutar...
jag bor på basplanen
sen fortsätter bebyggelsen uppför ganska branta backar
således är det det svårt att undvika backpromenader
det är å andra sidan vad sjukgymnasten ordinerat
men då ska man helst ha inhalator med sig
det hade jag inte i kväll
men trots pipande protester från mina luftrör 
var det svårt att sakta ner

Basen av byn, den äldre delen, den där jag bor
den huseras av diverse
en salig blandning
den huseras bland annat av sådana som jag
som inte har en aning om vart de är på väg
men uppför backarna ordnar det sig
för den som känner sig otrygg bland diverse
uppför backarna finns det alldeles vanliga villor
sådana som alltid ger mig krypande ångestkänslor
är det någonstans jag inte känner mig hemma
så är det där

Att promenera kvällstid i regn är en bra idé
jag kan ganska ohämmat blicka in i andra människors hem
och det är svårt att inte fundera över vilka de är
hur de hamnade där
och hur det kommer sig att de stannar
jag har aldrig stannat någonstans...
Det måste krävas någon form av säkerhet
tänker jag
att vara säker på något
Hur gör man för att bli säker på något?
Hur blir man säker?
Jag är inte ens säker på att jag hittar hem i kväll
då jag lyckats hitta helt nya vägar

I snitt har jag flyttat ungefär en gång per år 
sedan jag flyttade hemifrån1993
Mitt rekord är fyra år på en och samma adress
så vissa år har jag flyttat flera gånger
varje gång jag flyttar får mitt lokalsinne en ny utmaning
det kan ta år innan jag är någorlunda trygg
lagom till att det är dags att flytta igen

Hur fungerar de här människorna i de upplysta villorna
de med studsmattor i trädgårdarna
det verkar väldigt viktigt med just studsmatta
Hur tänker de när de slår sig ner mellan två näst intill identiska villor
och skruvar upp storbilds-TV på väggen
Är de nöjda?
Hur blir man nöjd?
Är de säkra?
Hur blir man säker?


Är de någonsin ute i regnet och funderar på vilken väg som leder hem?

Det verkar inte så...
Jag är väldigt ensam på mina promenader...
Jag promenerar bort från villorna

och upp mot en fotbollsplan
och hittar ännu en fotbollsplan
och en dansbana
en sådan som en skåning säkert skulle kunna sjunga om
i melodifestivalen
där grabbar svingar sina töser
där hör jag uppenbarligen inte heller hemma
så mycket är säkert

Jag går ut på fotbollsplanen i stället
det känns tryggare
av någon anledning riktigt uppiggande
jag vet inte varför
jag har alltid roats av fotboll
men när jag försökte spela själv var jag verkligen usel
jag var den som alltid stod offside 
för att jag inte orkade springa tillbaka
men av allt jag passerat på vägen 
känns grusplanen mest hemma
en knappt synlig halvmåne ovanför mig
det känns osannolikt att någon i de där studsmattevillorna
skulle få för sig att skutta runt på den här planen i mörker och regn
men de borde prova
men helst inte när jag är där
jag skuttar gärna osedd



















ställer mig i mål
som en kontrast till hur det annars ser ut
jag kommer väldigt sällan i mål
men när jag lämnar fotbollsplanen vet jag exakt hur jag ska gå
för att komma ner till den vackra gamla kvarnen
och sedan helt säkert komma hem igen
till en adress där jag inte kommer att slå mitt fyraårsrekord
men som har visat sig vara ett ypperligt gömställe
ett smartare drag
än jag först kunde förutse
studsmattefritt
svårdefinierat
och så hemma som det kan bli 
för mig











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar