torsdag 26 mars 2015

Natt och dagdrömmar och köttfria muffins

Drömmar, alltså den där varianten som en kan uppleva när en sover,
de kan vara ganska intressanta och spännande för en själv
men ganska sällan för andra
utom i bland
som när en vaknar och läser ett sms om hur någon har drömt om mig
och beskriver ganska så exakt vad som pågår i mitt liv
utan att personen i fråga hade en aning om det...
Det kändes onekligen både intressant och spännande
och den drömmen
ledde till ett mycket välkommet 
och mycket verkligt möte
och ett snäpp upp på humörsskalan

Jag ska tråka ut er med en återkommande dröm genom mitt liv
den där när en plötsligt upptäcker att det finns ett rum i ens hem
som en aldrig har sett
oftast hittar jag det när jag håller på att flytta
och blir ledsen, arg, förtvivlad
över att jag upptäcker det för sent
och att jag aldrig har fått ha någon glädje av det...
jag drömde t ex en gång att jag hittade en helt fantastisk takterass
gömd bakom en dörr i min lilla klädkammare
och jag fick inte njuta av den en enda gång 
för jag flyttade därifrån samma dag

Det sägs att detta är symboliskt för ens egna inre rum
att drömma på det sättet är positivt
och det är det säkert
men hur som helst
så är det så där lite väl ofta här i livet
jag upptäcker saker för sent
och det gör mig ledsen, arg, förtvivlad
som det här med Maria Gripes Carl/Caroline
jag hade verkligen behövt den karaktären betydligt tidigare i livet
jag hade blivit fullkomligt besatt av Carl
det hade varit en välsignelse att inte vara ensam i min förvirring
Skuggböckerna läste jag först som 37-åring....

Men...  i bland blir jag glatt överraskad
av att upptäcka något nytt där jag verkligen inte hade räknat med det
En 17 år gammal cd
som jag nära nog lyssnat sönder
innehåller på Spotify ett bonusspår!!
en fantastisk låt jag aldrig tidigare hört
Och jaaa... att få ladda upp inför arbetsdagen 
med übercoola Rebecka Törnqvist
och hennes underbara Divine Justice
från "Tremble my heart"-cd:n...
Hög volym i bilen
höjer både humör och hastighet
till tvivelaktiga grader
det är något med hela kombinationen
att dra ut på E20 i full fart 
för den korta påfarten från Tollereds by 
kräver verkligen plattan i mattan
och med dånande dieselturbo ta plats på motorvägen
och sedan se mitt älskade Nääs på min högra sida
(jo, jag anser faktiskt att det är mitt)
och samtidigt sjunga för full hals:
"Jäääässsss aj fil it komming

here´s divine justice now!!"

Det känns bara så fantastiskt hoppfullt skönt i hela kroppen! 

Drömmar av den vakna sorten är nödvändiga
och jag har varit tvungen att ganska snabbt författa några sådana
för att inte sjunka ner mot Mårran-grader
Små och stora drömmar
möjliga och säkerligen smått omöjliga
men helt enkelt saker att få se fram emot
kalendern har varit både befriande 
och lite sorgligt blank
men det håller på att ändras 

Jag har t ex inte varit på Stockholm Pride på 10 år
jag har varit på väg men inte kommit dit
men i sommar SKA jag åka 
så vad säger du kära faster, 
vill du se paraden med mig i sommar? 

Mitt kommande våräventyr i södern 
steg ännu en grad i härlighet i går
och vem vet vad "kulmen" är för något
och om den i så fall är nådd?

Och i morgon ska jag få träffa ett nytt litet liv på jorden
och dess fantastiska superhjältemamma
Jag skriver och frågar om jag ska köpa med fika 
och om det finns några allergier
så nu har jag ett tufft uppdrag i att försöka hitta bakverk 
helt befriade från rött kött, lök och råa tomater.... 
Tur att jag bor nära en storstad 
förhoppningsvis hittar jag något slags alternativ...















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar