lördag 21 mars 2015

Med hjärtat i handen

Solförmörkelse
total eclipse
kosmisk humor
igen

Precis när jag behövde henne som mest
så var hon här
för det är bara sådan hon är
min älskade Gran-fru
som självklart inte är min fru
det är de aldrig
men hon är min klippa och mitt kassaskåp
och min allra bästa bus-bror
och den som kan få mig att tro
att allting ordnar sig 













Vi har tillbringat en del av vårt dygn vid Nääs Slott
där fann hon precis det jag behöver just nu
ett hjärta av sten
hur mycket enklare hade inte livet varit med ett sådant
i stället för mitt eget alldeles för veka
Jag kan inte ändra på det
men på något sätt måste jag skaffa mig hårdare hud 
som skyddar mig





































Jag har kommit på att det är en väldigt billig terapi att gunga
särskilt i ekhagarna vid Nääs slott...
det är svårt att vara nere med fötterna mot himlen




















Nej, fru Gran är inte min fru
men vi gick till altaret i går
i den här vackra ruinen av Skallsjö kyrka
planer smids
och fortsättning följer ;-)













När vi smög runt på Nääs och kikade in genom de fönster vi nådde upp till
så fann jag lokalen där jag skulle vilja ha festen
om jag mot alla odds ändå skulle hitta en egen fru en dag
Där inne finns det som kallas landets vackraste balsal
och verandan är minst sagt magnifik












Det är något med den här platsen som påverkar mig
Jag hamnade här för 12 år sedan
när jag körde omkring utan något egentligt mål
och jag ville inte åka därifrån
nu bor jag tvärs över sjön
och har nästan inte förstått hur lyxigt jag har det
men jag är fantastiskt nöjd med mitt beslut att flytta hit
jag anade inte hur bra jag skulle trivas 
jag behövde mest bara någonstans att bo
men jag har 
för nu
faktiskt funnit ett hem

Det är väldigt sällan saker blir jag som jag tänkt
det är på gott och ont
något som visat sig gott
är en återfunnen vän
som jag verkligen inte hade räknat med att ha i mitt liv igen
men plötsligt var hon där
och jag förstår nu varför hon en gång blev så viktig för mig
för det är verkligen inte alla som har ett sådant hjärta
ett sådant engagemang
och så mycket empati
som hon har
och jag har egentligen inte förtjänat hennes lojalitet
men hon väljer själv
och jag är så tacksam
för precis som första gången hon kom in i mitt liv
så behöver jag någon som förstår mig 
precis på det sättet som hon gör
som bara hon gör
så tack
för att du kom tillbaka
den här gången får vi inte göra så fel som vi gjorde sist...

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar