måndag 23 mars 2015

Fotografen

Det är en sån där dag
då jag har fått kämpa hårt
för att möta mina elever med ett leende
Det är en sån där dag då jag har svårt att motivera mig
och helst av allt vill åka i väg 
långt bort
och stanna där ett tag
Jag skulle vilja finnas närmare de vänner som kämpar just nu
och jag skulle vilja komma bort från det jag själv kämpar med

På väg hem stannar jag för att ta en promenad 
den kyliga vinden tar tag i mig när jag kliver ur bilen
och jag önskar att den kunde blåsa skallen ren 
från tankar jag inte orkar ha där längre













Fotograferar den vackra stenbron mellan alléerna upp mot Nääs Slott
när det slår mig:
Om jag nu inte vill ha samma öde som fotografen
i Broarna i Madison fucking County
så kanske jag borde sluta bete mig som fotografen
i Broarna i Madison fucking County
Det vore ju betydligt smartare att ta efter en vinnare
men så var det där med att vara smart
och inse att hjärtat inte är rätt organ att försöka tänka med
so good luck with that

Kan inte låta bli att tänka
vilken himmelsk lycka det vore att brinna 
för något helt ofarligt och fullkomligt meningslöst
som t ex frimärken (förlåt alla filatelister)
eller krocket
eller vad fan som helst som inte innebär att man slutar som en fotograf
av broar 
i något slags Madison fucking County

Det är en sån där kväll då det blir strömavbrott i min lilla by
plötsligt oväntat nattsvart
och jag är inte alls förvånad

Det är inte svårt att tända ljus omkring mig
jag ska försöka göra detsamma inom mig













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar