tisdag 10 februari 2015

Ironic

Alanis Morissette
Jag gillar henne
jag har dock aldrig gillat "ironic" 
förrän nu
det finns rader i den låten som går på repeat i mitt huvud...

Ironi
är min gåva från Gud
eller nåt
Hur skulle jag annars överleva?
Vissa älskar mig för min ironi
andra... not so much...

De som känner mig vet att jag älskar katter
mest av alla djur på jorden
människor inräknade
I mitt allergitest får katt högsta poäng av de pälsdjur jag är allergisk mot
Ironic, don´t you think?

I dag hade en av mina elever med sig en vän 
som satt i baksätet under 80 minuter.
Vännen blev väldigt förtjust i mig och ville pussa mig efter lektionen.
Hon undrade längs vägen om jag hade husdjur
och jag sa att jag har två katter 
men de bor hos två olika ex
och att jag nu bor ensam
Den unga tjejen i baksätet sa:
"Jag beklagar! Men jag förstår att ingen pallar dig och din humor, du är bara för bra! 
Du är typ den skönaste människa jag mött!!"
Okej!?

Jag har inte tänkt så
att jag är för bra
jag har alltid trott att det är tvärtom...

Mitt knäppa jobb alltså...
jag älskar det...
Den som för några år sedan inte vågade gå till affären 
av rädsla för att bli sedd av andra människor
Den som hade panik för att kliva på bussen
och bli utskrattad
Den som inte kunde tänka sig ett jobb 
som innehöll någon som helst muntlig kommunikation med andra människor
för att hon inte ville att någon skulle höra hennes röst
Den som hellre gick över krossat glas
än vistades i ett rum med en spegel
Isn´t it ironic...
I dag sitter hon i en liten kupé
omgiven av en jävla massa speglar
hon möter nya människor hela tiden 
och babblar sig hes
och har aldrig ångest för att gå till jobbet
bara lite psyiskt illamående inför teorikvällarna
som trots allt går ganska bra de också...

Den där en gång så livrädda personen
hon är ganska stolt över sig själv i dag
och nöjd
för Gud har försett henne med så pass mycket ironi
att hon trots allt faktiskt överlever











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar