tisdag 23 december 2014

En icke helt Kirchsteiger-aktig julhälsning

Två timmar till julafton
Jag väntar på att torktumlaren ska torka klart
sedan går jag och lägger mig

Det är en ström av blandade känslor inom mig
en del av dem kan jag få tag på
andra inte alls

I fem dagar har jag fått ha D här
med sin obeskrivligt ljuvliga lilla bebis
mitt hjärta är kapat
jag har genom deras närvaro fått en fantastisk julklapp
och jag kämpar redan mot tårarna inför morgondagen
då jag måste säga hejdå till dem
utan att veta när vi ses igen

För sex år sedan började jag köpa barnkläder
D och jag planerade för barn i framtiden
Och lilla loppan kom till slut
men jag blev inte mor
jag fick bli kanske det näst bästa 
en gudmor med rätt att älska gränslöst
och vad skulle jag annars kunna göra?
En del av barnkläderna jag köpte för sex år sedan
ligger just nu i torktumlaren och snurrar
cirklar sluts
och öppnas

Två timmar till julafton
Jag brukar ha en person att fira med
någon som är min person i livet
den självklara
den jag bor med
den jag lever med
som partner
eller vän
jag har aldrig behövt undra över högtiderna
vem jag ska fira med
vem jag ska köpa julklappar till

Jag har en enda julklapp som ska delas ut i morgon
den är till min katt
som jag inte längre bor med

Jag försöker se det positivt
Jag är inte en sån där familjemänniska
det finns inte i mig
även om jag med rätt person
har varit beredd att försöka

När jag kom hem i dag var det till en nystädad lägenhet
och en ex-fästmö vid spisen
och en sjumånadersbebis på golvet

Surrealistiskt
- ja -
men samtidigt....
det är inte min dröm
det livet är inte för mig
jag har alltid vetat att jag inte kan leva på det sättet
det är för mycket i hela det konceptet som ger mig panik
jag vill något annat
och förhoppningsvis blir 2015 ett år
då jag lever som jag själv vill

Bodil Malmstens ord kommer till mig
och de kanske kan vara till hjälp för någon mer där ute
"Allt är ogjort, allt kan bli"

Med lättnad över att inte behöva anstränga mig för någon
inte leva upp till några som helst förväntningar
inte stressa i hjäl mig och försöka skapa den perfekta julen
och ett skuggstråk över den del av mig som just nu är vilse
säger jag God Jul
och hoppas att var och en av er är precis där ni vill vara



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar