fredag 16 mars 2012

Moll

Detta halmstrå av självförtroende från förra veckan blåser nu omkring ute på någon av alla dessa oräkneliga skånska åkrar,
eller ligger överkört någonstans i en korsning med dålig sikt ute i Miatorp.
Om jag säger så här:

Du går och handlar ägg.
12 st. Det är ett dussin. Inte för att det spelar någon roll. Jag vill bara verka smartare än jag är.
Du köper en kartong med 12 st ägg, lyfter på locket i affären och kollar snabbt så att de ser okej ut, du betalar, går ut, går hem, börjar plocka upp några ägg för att baka en god kaka till ditt fredagsmys.
Det är då du upptäcker att ett av äggen faktiskt inte är okej. När du tittar närmare ser du att skalet är sprucket, något du alltså inte såg när du tittade som hastigast i affären.
Det kanske har varit en rocky road till butikshyllan, vad vet du?
Ägget slänger du förstås.
Det går inte att använda till någonting.
Även om du skulle vilja laga det, vara totalt överambitiös och limma i hop skalet
så är innehållet ändå totalt värdelöst.


känns det att vara jag
i dag

I förrgår kom sista ordet från CSN
de tänker inte hjälpa mig på något sätt
och det kanske är klokt av dem
tänker jag nu
för jag kommer aldrig att bli någon bra trafiklärare
Jag är för långsam (och kommer alltid att vara det)
Jag är för känslig (och kommer mest troligen alltid att vara det)
I dag är ingen bra dag.

Men (tack Gode Gud, det finns ett men)
I morgon kommer någon med obeskrivligt varma och ärliga ögon att säga till mig
att jag är fantastisk
och jag ska lyssna
och bestämma mig för
vad som verkligen betyder någonting...

Och det där ruttna ägget är kanske ändå inte helt värdelöst....
Jag kan tänka mig åtminstone ett användningsområde....
....om någon inte är värd att applåderas för sin uppvisning
kan man ju alltid...... ja, ni förstår själva.

Det svåraste för mig här i livet
är det här med att tro på mig själv
Det är så barnsligt enkelt att plocka ner mig
och det jävliga är:
Allt går inte att laga.
Inte ens med silvertejp.

3 kommentarer:

  1. Du är fantastisk och med en kämparglöd som få har.
    Så förståndig, stor livserfarenhet och så bra på att skriva. Skriv en bok om allt du varit med om, skulle bli både verklig, hoppingivande och rolig.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tusen Tack för de orden :-)
    Ja, en dag kanske jag samlar i hop mitt ordbajseri ;-)
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. I varje ägg finns en liten fin överraskning! Kom ihåg det.
    Kram!
    /Bättm.

    SvaraRadera