söndag 24 juli 2011

Tårar över jord

Vad finns att säga?
Inga ord kan beskriva känslorna efter terrordåden i Norge.
Med sorg och förtvivlan följde jag nyheterna på fredagkvällen,
uppgifter om 25-30 döda på Utøya, 
jag som de flesta andra finner det ofattbart...
Att vakna upp på lördag morgon och läsa om över 80 döda ungdomar...
höra överlevande berätta
se bilderna av Ondskan
försöka förstå
nej...
släck solen
jag orkar inte
jag vill inte mer
det finns ingen mening

Högmässa i Klosterkyrkan i dag
mina ögon tåras när vi ber för Norge
Jag vet att det inte gör någon som helst skillnad för drabbade och anhöriga
det gör inte vår sjuka värld friskare på något sätt
men jag måste få göra någonting för att finna någon slags frid med mig själv

"I bönen höjer ni er och möter i rymden dem som ber i samma stund. 
Kanske skulle ni aldrig mötas annat än i bönen."
(Kahlil Gibran)

Hur många är vi inte som möts just nu
hur många är vi inte som samlas i samma tanke, samma känsla, samma sorg och samma förtvivlan
I min värld är detta det enda goda som kan komma ur allt det fasansfulla och meningslösa.
Det tröstar inte,
inte alls
men någon tröst finns heller inte att få.



1 kommentar:

  1. Ja, det ofattbara som ständigt sker på jorden, med Norge blir det ännu starkare och närmare. Tänd ljus inte bara för de offren, utan för alla som faller offer dagligen för makt, terror och i religionens eller politikens namn. Inget kan ursäkta detta, inget kan få oss att förstå dessa handlingar. Tänder ett ljus och förenar mina tankar med alla som drabbas och alla vi som anser att det är otvivelaktigt fel. VG

    SvaraRadera