måndag 23 maj 2011

♪♫ that´s what friends are for ♫♪

Jag har, precis som så många andra, världens bästa vänner.
Jag kan ärligt talat inte önska mig mer...
Genom allt, verkligen genom allt, finns de där, tveklöst, och jag fattar inte hur de orkar....
...men jag antar att det är av samma anledning som jag finns här för dem, oavsett vad.

Om man drabbas av en sådan sjukdom som jag har gjort, en sjukdom som inte alltid syns eller märks, men likväl en sjukdom som kan ha dödlig utgång om man inte får behandling, då kan man också drabbas av en ganska smärtsam insikt om vilka som inte längre finns där för en.
Jag har, ganska oväntat måste jag säga, fått uppleva hur människor vänt mig ryggen när jag behövt dem som mest...
För att jag inte längre orkade låtsas? Spela? Skratta och le och roa min omgivning, vara den som alltid har ett dräpande svar, en mördande finish......

(jag undrar om nån ser att clowner inte ler)

Att tappa masken för en kort liten sekund kan vara förödande.
Jag orkade inte låtsas, orkade inte spela och orkade definitivt inte le längre.
Det tog tid för mig att acceptera att jag faktiskt blivit sjuk,
att jag behövde vård, medicin, terapi, hjälp.
Men det är så det är.
"Svår och långvarig depressiv period  Ångest med paniksyndrom"
står det på vad jag tror kan vara det sista i en lång rad av sjukintyg.
Två år och tre månader har jag haft det på papper, i verkligheten kan jag addera ytterligare ett år.
Det är inte lätt att vara på topp då ;-)
Men - i stället för att sörja de som försvann
gläds jag över dem som faktiskt finns kvar
som aldrig
oavsett vad
skulle vända mig ryggen

Min sjukskrivning upphör inom kort
jag har fått vård, medicin, terapi, hjäp
och jag kan både skratta och le, men jag passar mig noga för att låtsas.
Det kanske blir besvärligare för andra, men befriande för mig själv...

1 kommentar:

  1. Guld värt med sådana vänner! Jag har turen att också ha en handfull sådana guldkorn runt mig :) Det är så sant, att i nöden prövas vännen och en del rinner tyvärr igenom nätet... Önskar dig lycka till idag också, hoppas hoppas det blir bra för dig oavsett vad/hur det blir! Glöm inte att du är en underbar person med en otrolig kämparglöd!! Det märks genom datorn, tro mig :) Kram på dig

    SvaraRadera