onsdag 23 februari 2011

Till min pappa

Jag brukar säga att jag har min moders vassa tunga och min faders goda hjärta...
Det är dock en sanning med modifikation. Modern har kvar sin vassa tunga, och fadern har i sanning hela sitt goda hjärta intakt.
Men, jag tycker att jag är en hyfsat lyckad mix av dessa båda underbara föräldrar :-)

På måndag fyller min pappa 70 år. Det är inget han vill fira på något storslaget sätt, och jag kan inte minnas att han någonsin har önskat sig någonting annat än att vi, hans nära och kära, ska ha det bra. (Det skulle väl i så fall vara "Sporten i dag" en julklapp han inte vill vara utan)
Vi ses alldeles för sällan, men till helgen tänker jag i alla fall åka och fira honom, på det enda sätt han vill bli firad, med en enkel familjemiddag.

Jag fick höra av en släkting en gång, jag var väl si så där 16 år, att jag var väldigt lik min far, men "det ska du inte va lessen för, han har vart grann" sa vederbörande, och jag vet än i dag inte om detta var menat som en komplimang?
Men en sak vet jag, min pappa har alltid varit grann, och är det fortfarande. På alla tänkbara sätt.


Jag är en människa med närhet till mina känslor. Där är jag också lik dig, pappa. Och där, har jag förstått i vuxen ålder, är du inte särskilt lik andras pappor. Det är jag väldigt glad för :-)

Det är så mycket jag aldrig har sagt
och som jag inte kan ta för givet att du vet
men om jag hade fått välja av världens alla pappor
så hade jag valt just dig

För att du silade bort de äckliga klumparna från min filmjölk på morgonen
För att du bar mig från soffan till badrummet om kvällarna när jag var liten, inväntade tandborstningen och sedan bar mig vidare till sängen (jag var trött och skyllde på att det var ormar på golvet "åmar golvet")
För att du alltid gör allt du kan för att hjälpa mig (och alla andra också)
För att du lärt mig något om ödmjukhet
För att du inte är rädd för att gråta
För att du strålar av stolthet och kärlek i bland när du ser på mig

För att du är precis så som du är
älskar jag dig

Så - några dagar i förskott - Grattis pappa!
Vi ses på fredag :-)




5 kommentarer:

  1. Så fint..... Han måste vara lycklig att ha en dotter som du.

    SvaraRadera
  2. Så vackert skrivet Pia! Du har verkligen ordets gåva :) Så vass tunga eller inte, vackert och inspirerande skriver du alltid!
    kram

    SvaraRadera
  3. Åh vad fint skrivet till din pappa..
    Det förhållandet önskar jag att jag hafttill min.
    Och nu när det till sommaren är 2 år sedan han dog ångrar jag mig djupt att JAG inte gjorde nåt för att se till att vi fick en bättre relation..
    Men sen å andra sidan inser jag att det ansvaret inte bara var mitt...
    Men det tog tid...

    SvaraRadera
  4. Pernilla - det är ju så sant... hur mycket man än vill själv så ligger det även hos den andra människan i relationen att gå till mötes.
    Det är stort att komma till en sådan insikt...
    Jag kommer aldrig att sluta hoppas på lyckliga slut, och att allt får en förklaring till sist. Så även för dig och din pappa.

    SvaraRadera