måndag 6 september 2010

Vita svampar och Ellen Key

Det var i går. Solen sken, skogen kallade. Vi tog bilen för att komma närmare naturen, hur motsägelsefullt det än må låta när man kör en Honda från 95. Hur som helst, bokskogen såg mycket frisk ut och när vi passerat den stannade vi till vid en blandskog för att se om det kunde finnas några ofarliga svampar att plocka. Jag såg mest vildsvinsspår, vilket alltid gör mig en smula nervös, men hittade även två små kantareller.












D räddade middagen (för visst är alla vita svampar bra svampar!?)




Vi satte oss i bilen igen och rullade en bit till, på en sån där väg där bromsarna alltid slutar fungera om det är på film. Av någon anledning förlorar då också föraren alltid förståndet och börja ratta hej vilt i stället för att lugnt och fint motorbromsa och styra mot någon slags plan mark och där få stopp på fordonet. Hur som helst, våra bromsar tog alldeles utmärkt vid parkeringen hemma hos Ellen Key. Jag har ju hört om hennes strand, men måste säga att "strand" är en något missvisande benämning, då det i min värld ger bilder av t ex sand, vilket inte går att återfinna här. (Vid närmare efterforskning visar det sig att platsen heter Strand. Med stort S. Jag viker mig för fakta.)



















Hur som helst, denna plats är absolut värd minst ett besök, då det är svårt att beskriva känslan och skönheten som upplevs på plats. En omöjlig plats för en trädgård egentligen, men ändå.... så vacker, så perfekt, så dramatisk och så osvensk på något sätt, att insjön Vättern plötsligt doftade hav...































































Ellen Key är för mig något av en gåta, som säkert kan lösas genom lite närmare iakttagande.
Jag vet att hon stod för mycket moderna tankar och åsikter för sin tid, hon var (åh vad jag tycker illa om att fackfördela och benämna folk och särskilt med detta ord, men jag finner ingen lämplig synonym för tillfället) f e m i n i s t, hon förordade t ex förhållande mellan kvinnor. Samtidigt stod hon för ett stenålderstänkande som drev bland andra Selma Lagerlöf och Sophie Elkan till vansinne, som att intellektuell verksamhet var männens område och inget som kvinnor skulle ge sig in och konkurrera  i.... men Ellen Key - du var ju för fasen pedagog, föreläsare och författare!
Enligt Key skulle kvinnan hålla sig inom områden som hon var skapad för, att föda barn och vårda och vara husliga och göra fint i trädgården etc.
Sophie Elkan hade sin teori om Ellen, som hon visserligen höll av som väninna, och skrev vid ett tillfälle till Selma Lagerlöf att "innerst inne tror jag att hon inte är klok - jag menar att hon är rubbad".

Jag är nog benägen att hålla med, men som sagt, jag saknar många delar i pusslet och bör därför vara mycket försiktig i mitt utlåtande. Möjligen var hon något personlighetskluven, kanske, och synnerligen intressant för framtida studier.















För övrigt föll både jag och D för Ellens grannhus.... varför står sådana hus helt tomma?
Och varför är inte jag snuskigt rik?



























































Vill ha!

2 kommentarer:

  1. Oh jag vill också ha :)Vilken härlig utflykt! Måste nog läsa in mig lite på Ellen key tror jag.... :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oh, vilken vacker plats - så fina bilder! Jag vill oxå åka dit och titta... och ja, vem skulle inte vilja bo där?!

    Angående vita svampar finns det ju vit flugsvamp som är fruktansvärt giftig.
    Ha en fin helg!
    ☼☼☼

    SvaraRadera