söndag 19 september 2010

RÖSTA RÄTT!

Jag är nervös i dag. Valdag. Jag brukar jaga folk med blåslampa med uppmaningen att RÖSTA - jag skiter i vad du röstar på - men rösta. Rösträtt är ingen självklarhet... särskilt inte kvinnlig rösträtt...
Men i dag är jag kluven. Jag skiter inte i vad du röstar på.
I år handlar det inte bara om rösträtt. Det handlar om att rösta rätt....
Jag har ingen förståelse för människor som struntar i solidaritet, som inte bryr sig det minsta om sin nästa, som bara bryr sig om några extra hundralappar i plånboken, som inte har minsta tanke på vad som händer i framtiden då de själva obönhörligen blir gamla, sjuka och i behov av hjälp.
Jag förstår inte.
Jag förstår inte hur man kan välja den isande blå kylan....
Inte för att jag trivs bäst i 40 graders värme, men mitt blod är rött, mitt hjärta sitter till vänster...
Glöden är röd.
Och jag hoppas att framtida skogar ska få vara gröna.
Jag går snart till vallokalen och hoppas att min fis i havet ska bubbla riktigt jävla ordentligt!
Tre röster ska levereras.
Jag röstar olika i dessa tre val.
Men jag röstar rätt.

2 kommentarer:

  1. Tror du och jag är lika vännen min :) Jag har inte heller blått blod i mina ådror och har svårt för att förstå dem som lever efter devisen "sköt dig själv och skit i andra"...
    Vi får hoppas att tillräckligt många fått nog efter de senaste fyra åren...
    kram

    SvaraRadera
  2. :-) Gott att höra! Nu hoppas vi på det bästa....
    Stor kram!

    SvaraRadera