tisdag 6 juli 2010

Nej nej nej!

När hundarna vänder i vattenbrynet och springer upp på land, då badar icke denna kruka!
















Hade behövt skutta i, då jag i dag har målat med mer än bara roller och pensel ;-)




















D mötte mig när jag slutat jobbet, och bad om ursäkt för att hon inte gjort finare mackor än så här:




















Vi åt vid vattnet, och fick information från en infödd att vinden just denna dag låg åt "fel" håll för den badsugne, den blåste in det typiskt iskalla Vätternvattnet mot stranden.
Bättre att vänta till en annan dag. En varmare dag. I dag är en underbart sval och härlig dag, enligt undertecknad.
















Efter att vi inte hade badat tog vi en promenad och hamnade i den vackra Lustgården, som hör till Pilgrimscafét. Här är det nästan gratis att fika, och så mysigt att bara sitta och filosofera en stund.






































Och sen tog vi oss äntligen in i Klosterkyrkan, som vi faktiskt inte hunnit vara i sen vi flyttade hit. Jag är så fascinerad av hur man utan moderna medel kunde bygga en kyrka som just Vadstena Klosterkyrka...




















...och jag tycker väldigt mycket om att gå in och sätta mig där en stund, precis som jag en gång i tiden fann lite lugn och ro i Lunds Domkyrka. Likheten mellan dessa två är flera. Bland annat doften. Den råa doften av sten som jag tycker så mycket om. Svalkan, rymden, lugnet, den enkla skönheten.




















I dag, som alltid, tände jag ett ljus för någon som fattas.
 Jag vet inte om det spelar någon roll, men det känns ändå bra att göra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar