torsdag 29 juli 2010

Aldrig mer ett "vad-kan-jag-hjälpa-dig-med-jobb"!

Å andra sidan, vad ska jag med cykelhjälm till? Jag har ändå ingen cykel. Allra minst någon grön cykel.

Min första jobbvecka efter semestern är snart slut. Jag är trött men lycklig. Tänk vilken skillnad det är på att göra saker man gillar och saker man bara avskyr... Tänk hur fort tiden flyger fram när man får göra något som är kul!
Jag har jobbat med "mina" stolar hela veckan, slipat, målat, lackat, målat igen. Jag tycker det är så himla kul att jag glömmer bort tiden, och har därför jobbat över lite både i dag och i går :-)

Radion skvalar och jag står i målarrummet för mig själv och visslar. Ingen stör mig.
Det är så jag vill jobba, det är då jag mår som bäst. Musik, jag och lite hantverk... Helt underbart!

Dagarna i butiken kändes oändliga...
Jag avskydde att stå där, alltid redo att vara sura, stressade och missnöjda människor till lags, och dessutom bli betraktad som någon sorts andra klassens människa för att jag jobbade där jag jobbade. Jag stod omringad av kollegor med gedigen utbildning och yrkeserfarenhet från betydligt mer IQ-krävande arbeten, men vad hjälpte det? Vi blev ändå betraktade som dumma får......... Mitt ess i bakfickan var det faktum att jag förmodligen skulle kunna köra över de flesta av våra kunder om det kom till en verbal strid. Den egenskapen behövde jag lyckligtvis bara plocka fram vid ett par tillfällen... Men som jag sagt till alla utredare på vägen - när jag kände att jag ville döda människor, då var det verkligen dags att byta bana.

Och vilken skillnad det gör...

Nu hoppas jag bara att jag får vara kvar på enheten ett tag. Försäkringskassan har satt mars månad som mål för mig, att ta mig tillbaka till min gamla arbetsförmåga, så jag hoppas att jag åtminstone får vara kvar till dess.

I dag när jag gick hem kände jag en känsla som jag tror jag delar med ganska många där ute. En skön känsla av att det snart är helg :-) Nu för tiden är jag ledig på helgerna, och just den här helgen är även D ledig och hemma :-) Det blir en helg i medeltidens tecken, då det just nu pågår medeltidsdagar i denna medeltida stad. Ska gå och kolla in marknaden, pilbågsskyttet och menyn på "Glada Galten" med mera. Hade jag haft lite mer pengar så skulle jag även ha kollat in tornerspelen, men... det hela återkommer nästa år, och då kanske det ser lite roligare ut i plånboken :-)

2 kommentarer:

  1. Åh, vad glad jag blir av att läsa hur du trivs med livet, jobbet och hemmet=))) Du är värd det allra BÄSTA gumman=)
    Allt löser sig tillslut! Och du, jag tycker du ska fundera lite på att starta eget... Iallafall testa på det ett halvår eller nåt medan man kan få bidrag! Detta är ju nåt du brinner för=)
    KRAM KRAM KRAM från din bästa Barndomsvän<3<3<3<3<3<3

    SvaraRadera
  2. Härligt att du känner att du trivs så bra! Jag bytte bana när jag kände att jag började avsky det jag jobbade med och de jag tog hand om! Tyckte inte ens om de gamla längre, blev bara irriterad och kände ingen större glädje med något alls, hade ont i magen varenda gång jag skulle till jobbet. Men jag ska tillägga att jag aldrig lät mina vårdtagare märka något av min sinnestämning eller mitt motstånd, ett (falskt) leende på läpparna och gjorde mitt jobb som vanligt och med en snäll röst och mjukt handlag. Blev riktigt sjuk till slut och hade turen att kunna få ett annat jobb ganska snart :) Har aldrig ångrat mig och jag kommer heller aldrig aldrig någonsin gå tillbaka till ett vårdyrke igen! Jag är stolt över mig själv faktiskt att jag inte blev en av de där som går på samma jobb år ut och år in och vantrivs och blir riktiga bitterf*or (jo, det fanns en del såna på min gamla arbetsplats, det kan nog även Js föräldrar intyga..), och du ska också vara stolt över dig själv!! Så det så :) stor kram

    SvaraRadera